|
Saltsjöbanan går från Slussen i Stockholm och ut till Saltsjöbaden.
Hela resan tar mindre än 30 minuter.
|
|
"Slussen" i Stockholm är också bussterminal för bussar till Nacka och Värmdö.
På "andra våningen" ovanför buss och järnvägsstationen finns en tunnelbanestation som också kallas
"Slussen". Ovanför allt detta ligger gatuplanet.
I "bottenvåningen" strax norr om bussarna finns den
verkliga slussen som är slussen mellan Saltsjön och Mälaren.
|
|
Idag är station Slussen en ganska trist tillställning även om man på senare år har försökt
fräscha upp stället en smula.
|
|
Ett par trappor högre upp, på gatuplanet, ser det mycket roligare ut.
|
|
Det här är utsikten över "Stockholms ström" med alla båtar.
Detta är vattenvägen in till den äldre delen av Stockholm.
|
|
Här ser vi utsikten mot den riktiga Slussen: "Karl Johans-slussen" som är överbyggd av
gatuplanet och som försvinner in här till vänster under bilarna, precis hitom den vita
Djurgårdsfärjan. Husen som skymtar till vänster är "Gamla stan".
Segelfartyget vid Skeppsholmen i bakgrunden är "af Chapman" som är vandrarhem.
|
|
Tågen går för det mesta var 20:de minut. I veckosluten delvis var 40:de minut.
Tidtabell hittar du på www.sl.se
|
|
Här kommer tåget från Saltsjöbaden på väg in mot Neglinge station. Det finns fortfarande
ett antal obevakade övergångar längs järnvägen på platser där det nästan inte är någon trafik.
|
|
Många av de gamla stationshusen finns kvar längs banan. Här ser du
Igelboda stationshus i bakgrunden. Igelboda är numera en viktig mötesplats för tågen.
Härifrån går också grenbanan mot Solsidan.
|
|
|
|
Detta är det gamla stationshuset i Solsidan där man har inrett en restaurant.
|
|
|
|
|
I Neglinge finns tågledning med ställverk samt vagnhallar, verkstäder och en liten
bangård. Stationshuset i Neglinge är nytt. Det gamla brann upp 1980.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkstad och vagnhallar byggdes 1893 och utvidgades 1910-11 i samband med elektrifieringen.
|
|
Detta är Saltsjöbanans nyaste lokomotor, "Valmet" nr 16, som nuförtiden endast används några gånger
per år sedan godstågen försvann 1992.
|
Lars-Åke Larsson 27 mars 2000.
|